söndag 23 augusti 2009

Nostalgitripp med lek!

Farmors födelsedag 20/6 firades hos Matti i Olofström. Det var extra roligt för jag är uppväxt där. Efter att vi hade ätit god mat och firat farmor så gick vi en lång runda i Olofström och tittade på olika ställen där jag hade växt upp och hittat på bus. Det var extra roligt för mig som fick tillbaka blickar i min barndom. Jag fick en härlig upplevelse. Jag gick in i trappuppgången där vi bodde som jag inte hade varit i på över 25år. Doften var exakt densamma som det var när vi bodde där. Vips så kände jag mig som 10 år. Jag gick upp för trappan till vår dörr där vi bodde. Jag tog i dörrhandtaget och ville bara gå in och säga: Hej Mamma, jag är hemma. Jag väntade några sekunder och släppte handtaget. Underlig känsla, det pirrade i kroppen. Jag sprang snabbt ner för trappan som jag gjort som liten. När jag var nere så stannade jag och tittade upp i taket. Där såg att märkena som jag hade gjort i taket med en pinne var kvar efter 30år. Läskigt. Jag rös lite och drog handen utmed väggarna medans jag gick ut precis som jag gjort som barn. Jag blundade och kände den knottriga färgen i fingertopparna. När jag öppnade dörren och gick ut försvann doften och jag var inte 10 år längre utan 40. 30 år går snabbt, som att gå ut genom en dörr. Visst är det underligt när man tänker på det...

Äppelvägen 12. Ja, det var där jag bodde. Stuprännan på bilden har jag klättrat upp för många gånger för att komma upp på taket och hämta bollar.

Farmor och Alvina provade på gungorna på lekplatsen där jag bodde.

Vi hittade en annan lekplats med längre bort från där jag bodde. Farmor och Alvina provar gunghästen såklart.

Oliver och Mamma provar på gungbrädan. Mamma var tyngst för Oliver lättade från brädan...

Här i krokarna så bodde min bästa klasskompis Jörgen. Kanske bor hans föräldrar kvar än i dag.

Här är en bild på hyreshusen som vi bodde i. I bakgrunden så ser ni 'Höga berget' som jag klättrade upp för i 10-11 års åldern. Inget jag är sugen på att prova idag...

Här låg dagiset som jag gick på. De hade precis rivit det.

Detta är lekis som jag gick på. Konstigt att det fick vara kvar...

De hade byggt en ny stor lekplats nere i byn. Den provade vi på!

Oliver och Alvina provar på den stora gungan. Farmor puttar på!

Oliver och Danne tävlar upp till toppen i klätterställningen. Tyvärr får de båda stryk av en 6åring som klätrar förbi dem enkelt... Ledsen grabbar...

Alvina provar ruchkanan. Den var rolig!

Det tyckte Oliver med!

2 kommentarer:

  1. Vad härligt skrivet Bonny och jättekul att få se.

    SvaraRadera
  2. Vaktmästaren på Äppelvägen19 januari 2011 kl. 12:46

    Så det var du som gjort dessa hemska hål i taket. Jag kommer ihåg dig och dina buskompisar när ni låg i ett varsitt dike och höjde en ståltråd när jag kom körandes med min PV. Men jag fick tag på en av er, Rödbetan har jag för mig att ni kallade honom. Nåja, sedan 30 år tillbaka är Äppelvägen ett LUNGT och härligt ställe utan busungar!!!

    SvaraRadera