söndag 18 april 2010

Att vara Brandman är tufft!

Under Påsken så fick jag och Zachris följa med Tommy & Tanja och titta på brandbilarna. Det var jättespännande. Tommy som är en riktig brandman visade hur det ser ut på en brandstation. De hade konstiga kläder och underliga hjälmar. Jag har ju en cyckelhjälm hemma så jag vet hur det funkar med hjälmar. Jag antar att de behöver cyckla om brandbilarna skulle gå sönder och då är det bra att ha hjälmen på från början. Jag fick provsitta alla brandbilar. En del provade jag flera gånger för att vara riktigt säker på att de fungerade som de ska. Zachris fick med prova. Vi provade göra TUT-TUT på en en av bilarna. Det var roligt! Vilket oväsen det blev. Zachris höll på att tappa hakan, hihi. Det blinkade fint i blått med. En av bilarna hade en liten fotölj som man kunde hissa upp i luften om man ville njuta av utsikten. Man kunde också spruta vatten från fotöljen. Vilken jätte vattenpistol! Det var busigt! Tänk så blöt mamma & pappa skulle bli.
Tommy sa att man använde den till att släcka eld med. Sedan visade han att nästan alla brandbilarna slangar för att spruta vatten med. Tänk att de åkte runt till olika ställen och hade vattenkrig. Det verkar vara roligt att vara brandman! Då sa Tommy att de hjälpe till att släcka eld hos de som inte ville ha eld och det tyckte jag lät snällt. Tommy är snäll som hjälper andra.

Tack för en spännande dag!

TUT-TUT
Alvina och Zachris.



Tommy & Alvina i en stor brandbil.


Roligt med hjälm!


Alvina på utryckning!


Här ska vi upp i den fräcka fotöljen!


Alvina provar hjälmen.


Redo!


Vilken stor brandbil!


Zachris är beredd på Mammas fisar! Kan vi ta med den hem?


Zachris kan med köra! TUT-TUT!

Om ni vill se hur det brinner på riktigt så får ni titta här. Pappa såg en riktig brand i Helsingborg igår. Det var ett tryckeri som hade börjat brinna. Jag undrar om Tommy vad där och hjälpte till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar