måndag 11 maj 2009

Barn på nytt...

I helgen när vi var och hälsade på hos min far så fick jag en härlig upplevelse. Vi åkte in till Karlshamn och parkerade vid torget. När vi klev ut ur bilen så fick jag känna en doft som tog mig bakåt i tiden tills när jag själv var barn. Jag tog ytterligare ett djupt anderag genom näsan för att få känna doften till fullo. Det var doften av barndom. Det som jag kände var doften av vattnet från fontänen som står mitt på torget. Vattnet som sprids i vinden och blöter upp kullerstenarna på torget. Vattnet som torkar upp i solen. Ljudet av barn som leker och skrattar när de jagar fåglarna på torget spädde ytterligare på min upplevelse. Vi satte oss vid fontänen och njöt i vårsolen och jag hade nog en större upplevelse än vad som syntes. Alvina sprang och jagade fåglarna som jag själv hade gjort när jag var barn. Visst är det underligt hur man kan se sig själv i sina barn. Sedan så handlade jag mjukglass som min far alltid gjorde när jag var liten. Smaken av mjukglass och chockladströssel var en smak av barndommen. Chockladströssel som knastrar så härligt mellan tänderna. När vi satt på kanten till fontänen så kom en svag vind som gjorde att vi fick små, små vattendroppar på oss, precis som det var när jag var barn. Där satt vi Oliver, Alvina, Ditte, Farfar och jag på kanten och tjöt och skrattade av det kalla vattnet men vi flyttade inte på oss för det var roligt och spännande att se när nästa lilla dusch kom.

För några minuter var jag barn på nytt och det var en underbar upplevelse!


Vi njuter i solen.

Alvina spanare på fåglarna.

Alvina jagar fåglar.

2 kommentarer:

  1. Ena dan barn på nytt, den andra(snart)40år. Haha...

    SvaraRadera
  2. Att läsa det du beskriver får håren att resa sig!
    Vilken härlig känsla av lycklig barndom tillsammans med sin far. =)
    När du beskrev den kändes det så verkligt som om jag satt bredvid er och kände vattnet.

    SvaraRadera