fredag 30 oktober 2009

Medicin mot MS

Som det är idag så finns det ingen medicin som botar MS. Dock så finns det ett antal olika bromsmediciner. Jag har fått prova på Betaferon. Det är ett protein som man tar med spruta varannan dag. Betaferon är ett immunförsvarsnedsättande preparat. Då MS är en sjukdom som innebär att immunförsvaret attackerar centrala nervsystemet så vill man försämra immunförsvarets kapacitet. Det gör denna medicinen genom att sänka mitt immunförsvar. Tyvärr så har de här medicinerna ofta olika biverkningar då kroppen försöker streta emot. För min del så har det blivit så att jag har höjt min kroppstemperatur med 0,5 grader och jag är ofta trött. Det är lite spännande ibland på jobbet då man kan får en riktig trötthets attack. Man kan bara sitta och nicka till rakt upp och ner i ett möte och verka fullständigt ointresserad. Utöver detta så har jag febertoppar som kommer och går dagligen eller varannan dag. Det låter inte så farligt men det tar på en över tiden att inte vara riktigt frisk. När jag får febertoppar så känns det unjefär som att få influensa. En feber topp för mig kan vara att temperaturen höjs med ynka 0,3-0,5 grader utifrån mitt nya normal värde. Totalen blir då att jag egentligen har typ 0,8-1,0 grad i feber. Man känner det direkt. Jag käkar biverkningshämmande medicin 2 gånger dagligen och ibland mer om så behövs för att hålla nere feber och trötthet. Läkarna säger att kroppen ska anpassa sig till medicinen och att det kan ta upp till 6 månader. Det har jag passerat nu så jag hoppas att det lägger sig snart.
Det hela känns lite surt då jag inte är en person som är sjuk i normala fall. Fram tills jag fick MS så har jag nog inte varit sjukskriven totalt på 20 år mer än ca 14 dagar. Visst är det ironiskt! Ditte är på mig hela tiden att jag ska försöka tagga ner och ta det lugnt men jag vill inte riktigt erkänna för mig själv att jag är sjuk. Jag är ju inte sjuk, bara lite. Eller hur?
Ditte tycker att jag ska sjukskriva mig en dag i veckan för att ladda batterierna. Vi har märkt en markant skillnad på att min trötthet minskat när jag har varit ledig och tagit det lugnt. Kanske kunde det vara bra att vara sjukskriven på onsdagar för att komma ifatt. Men jag tycker att jag inte är så sjuk. Det känns sniket och precis som att man försöker mygla och utnyttja systemet. Jag är ju bara lite trött... Fast min kloka fru säger att jag bara är lite trött nu. Tänk om det blir värre om jag inte tar det lugnt. Um... Envis som jag är så i detta så ska jag nog uthärda lite till. Det blir nog snart bättre. :)

Lite possitivt i det hela är att i och med att jag har höjt kroppstemperaturen så har det ökat förbränningen i kroppen och jag har gått ner 5 kg i vikt. Det gäller att se ljuset i tunneln! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar