onsdag 7 oktober 2009

Vad är Multipel Skleros?

MS är en sjukdom som påverkar det Centrala NervSystemet(CNS). Det som händer är att kroppens immunförsvar tror att CNS är fientligt och attackerar det. Namnet Multipel Skleros betyder ”många ärr” och syftar på de förhårdnader, så kallade plack, som bildas i hjärnan och ryggmärgen i samband med dessa attacker. När CNS attackeras och kroppsfunktion blir nersatt så kallas det för ett skov. Dessa skov kan komma när som helst och vara hur kort eller lång tid som helst och en eller flera i taget. Som väl är så har vi många reservnervbanor som kroppen använder om en blir förstörd. Tyvärr så har vi inte obegränsat så tillslut så kan den attackerade kroppsfunktionen upphöra att fungera.

För min del så har jag haft två lätta skov varav ett är pågående och jag hoppas på att inte få några fler.
För att förstå hur det känns för mig just nu så kan du prova simulering på länken nedan. Klicka på Opticus neurit och flytta musen över texten.
http://www.msportalen.se/att-foerstaring-ms/ms-simulator-60.htm

1 kommentar:

  1. Jag var innte på sidan o testade . Fy vad obehagling!

    SvaraRadera